Muziekinstrumenten op de werkvloer

  • Werk je in de zorg of het onderwijs?
  • Wil je graag muziekinstrumenten gebruiken voor de mensen waar je mee werkt?
  • Geen zin in jarenlange muziekstudie?

Met een blok muzieklessen gericht op het functioneel inzetten van muziekinstrumenten op de werkvloer leg je een praktische basis om snel aan de slag te kunnen. Je kunt hierbij denken aan muziekinstrumenten als: gitaar, piano, keyboard, (blok-)fluit, diverse percussie-instrumenten.

Maar ook minder bekende en bijzondere muziekinstrumenten met een therapeutisch karakter kunnen aan bod komen, zoals: de lier, nada tarangini of tamboura.

Wil je graag een ander muziekinstrument gebruiken in je werk? Neem dan gerust even contact op.

In een blok muzieklessen leer je een muziekinstrument functioneel te gebruiken voor het welzijn en de ontwikkeling van anderen. Daarom zullen de innerlijke houding waarmee je musiceert en hoe je contact maakt met de persoon waarvoor je musiceert, belangrijke aspecten zijn binnen het blok muzieklessen. Natuurlijk komen ook instrument-technische vaardigheden, liedbegeleiding en improvisatie aan bod. Als ook het gevoelig worden voor de specifieke kwaliteiten en effecten van een bepaald muziekinstrument.

De muzieklessen zijn individueel te volgen, of met een groepje. In overleg kunnen de muzieklessen ook op je werkplek plaatsvinden.

Het volgen van meerdere blokken achter elkaar, waardoor je je schoolt in het functioneel bespelen van meerdere muziekinstrumenten, behoort tot de mogelijkheden.

Een blok muzieklessen bestaat uit 6 tot 10 lessen, afhankelijk van de keuze van het muziekinstrument. Dit blok is eventueel uit te breiden met nog eens een blok lessen. Iedere les duurt 1 uur.

Tarieven Muziekinstrumenten op de werkvloer 2023.pdf

“Binnen 10 gitaarlessen eenvoudige kinderliedjes kunnen spelen. Laagdrempelig en je kunt het na deze 10 lessen ook concreet inzetten! Onze jonge kinderen met moeilijk verstaanbaar gedrag vinden het heerlijk dat nu ook de juffen gitaar kunnen spelen. Muziek doet zoveel met de mens!”

“Leuk en zinvol. Veel geleerd dat we in de praktijk kunnen toepassen. Als ik nu gitaar speel brengt dat vaak rust op de groep en op andere momenten gewoon plezier! Ik zou het anderen zeker aanraden, want na 10 gitaarlessen kun je er al echt wat mee.”

“Ik vond de lessen erg leerzaam en heel laagdrempelig. Ik heb geleerd dat gitaar spelen meer is dan akkoorden spelen. De muziektherapeutische achtergrond informatie die je gaf was heel bijzonder en een eye-opener. Leuk alle praktijkvoorbeelden. Ik zou het anderen zeker aanraden, omdat je muziek dicht bij de mensen brengt. En op die manier samen plezier hebt.”

“De lessen vond ik prettig om te volgen. Lesgeven ging op een ontspannen manier. Jouw manier van aanpassen aan de praktijk, maakt het zo zinvol om met muziek bezig te zijn. Fijn, zoals je mij inzicht hebt gegeven in het gebruik van muziek. Je hebt me handvatten gegeven! Zeker aan te raden voor medewerkers in mijn werkveld. Ik ervaar het gebruik van de gitaar als een rijke aanvulling op mijn ‘professionele’ kijk van omgaan met de cliënten. En ervaar ook persoonlijk een stuk verrijking hierdoor!”

“Wij hebben de mogelijkheid gekregen om gitaarles bij muziektherapeute Jacqueline van Koolwijk te volgen. Dit was in het kader van het CMK-project “Kwalitatieve muzieklessen aan leerlingen met een IQ lager dan 35″. Voor ons is vooral de drempel verlaagd om de gitaar in de praktijksituatie in te zetten: begeleiding tijdens liedjes en samen met de leerling als middel voor alertheid, communicatie en sfeer te gebruiken.”